Dvadeset pet godina radnog staža kvalitetan je broj, a pogotovo ako s radnim iskustvom počnete odmah nakon srednje škole. Antonija Tretinjak danas je vlasnica uspješnoga kozmetičarskog salona DeLuxe u centru Zagreba, a na početku našeg razgovora ističe da je njezin profesionalni rast išao stabilno, kao i rast salona koji vodi.
- Prošle su tri godine od kada smo u sadašnjem prostoru. Kada dođete u bolje, lako je naviknuti se na to i brzo zaboravite ono staro. Kad smo se preselili, često su nas pitali jesmo li se naviknuli na novi prostor, a mi smo se svi stopili s njim čim smo ušli u njega i počeli raditi - kaže na početku razgovora Antonija te nastavlja:
- Od prvog dana poslovno gravitiram centru Zagreba, tako da je i moj prvi salon bio u centru, u Masarykovoj. Mali, ali izrazito simpatičan i ugodan prostor od 40 m2. Nakon nekoliko godina preselila sam se u veći prostor, od 80 m2, u Ilici, a sad smo samo stotinjak metara dalje, u Ilici 35, u prostoru od 160 m2. Mislim da je sve to primjer sustavnog i stabilnog rasta poslovanja. Novi prostor bio je velika i ozbiljna investicija jer je bio u vrlo lošem stanju, a sad je uređen prema najvišim standardima struke. Ima šest zasebnih kabina za lice i tijelo te radna mjesta za pedikuru, manikuru i šminkanje - govori nam sugovornica.
- Da, imala sam određeno iskustvo u vođenju salona prije nego što sam otvorila svoj salon, tako da mogu reći kako cijeli svoj put prelazila nekako lagano, tečno. Ali smatram da je to zato što je moj put građen s realnim očekivanjima i s mnogo predanog rada. Od većih izazova pamtim svakako prilagodbu na ulazak u PDV, za koji smo svi svjesni da je previsok, a obrtnicima u uslužnim djelatnostima znatno otežava poslovanje. Vrijeme potresa i Covida još je svima vrlo svježe i naravno da je znatno utjecalo na poslovanje. Ali kako ste i vi naveli u pitanju, sve su to poduzetnički izazovi i bitno je na vrijeme reagirati te prilagoditi poslovanje tržištu i klijentu koliko možemo - govori nam Antonija.
'Upoznaj struku i živi od svojih ruku'
Nalazimo se u vremenima u kojima se obrtnički poslovi cijene više nego ikad prije, a potražnja za obrtnicima je velika. Kao vlasnica salona, Antonija primjećuje ove razlike u odnosu na prije, a veliko značenje u tome ima podrška Hrvatske obrtničke komore.
- Kako je Hrvatska postala dio globalnog tržišta rada, tako se mijenjaju i uvjeti rada, ali i interes za obrtnička zanimanja. I Hrvatska obrtnička komora i Obrtnička komora Zagreb ulažu znatne napore u popularizaciju obrtničkih zanimanja i vraćanje digniteta hrvatskog obrtnika. U Zagrebu imamo veliki sajam obrtničkih zanimanja, ZOS, kao i brojne druge sajmove i festivale diljem Hrvatske koji promoviraju strukovno obrazovanje (Festival strukovnih zanimanja u Istri, #StrukoVizija - Sajama strukovnih vještina u Međimurju). Sve te i takve aktivnosti rezultirale su povećanim brojem upisa u srednje strukovne škole zadnjih nekoliko godina. Konkretno, kvote za upis u kozmetička zanimanja uvijek su bile popunjene u svim programima i za to nikad nije bilo problema - kaže nam Antonija koja je i predsjednica Odbora za strukovnu izobrazbu Hrvatske obrtničke komore te nastavlja;
- Mi kao mentori dužni smo pratiti školski program i omogućiti stjecanje praktičnih vještina, odnosno svih područja i tema koje oni u školi obrađuju teoretski. O njihovom interesu i zalaganju ovisi i njihov napredak. Sretna sam što zadnje tri godine po jedna kozmetičarka ili pedikerka koje su bile kod mene na praktičnoj nastavi ostaju i raditi. Tako su i one upoznate s mojim načinom rada i samim time što su izrazile želju za ostankom nakon što su kod mene provele tri godine praktične nastave znače da se ovdje osjećaju ugodno, a i ja dobivam djelatnice koje sam dovoljno upoznala i kroz njihov karakter, kroz naučene radne navike, ali i preferencije u poslu - otkriva nam sugovornica.
Iako se u prošlosti na obrtnička zanimanja gledalo s predrasudom da se u takve škole upisuju djeca koja nemaju dovoljan broj bodova za neke druge škole, Antonija nam otkriva u čemu je razlika u odnosu na prije.
- Industrija ljepote uvijek je bila zanimljiva, generalno gledajući. Interes za upise u programe obrazovanja, i za trogodišnja i za četverogodišnja zanimanja, oduvijek je bio velik. To je danas grana poslovanja koja se jako širi i napreduje, pa se kozmetičarke danas sve više zapošljavaju i u wellness centrima, u dermatološkim ordinacijama, raznim poliklinikama, a tamo imaju mogućnost stalnog usavršavanja i odabira neke uže specijalizacije ovisno o svojim interesima. Stvarno smatram da je to lijep posao za osobu ako je privlači industrija ljepote.