Kako za ljude, tako i za proizvode, prvi je dojam izuzetno važan, ali i snažan. Tih nekoliko sekundi zapažanja može biti presudno za načine na koje neki proizvod gledamo, koristimo ili kako o njemu razmišljamo. Istodobno, njegova se snaga očituje u tome što prvi dojam često služi i kao presudna razlika između proizvoda koji prihvaćamo i onoga koji odbacujemo ili napuštamo.
I onda se postavlja pitanje - što sve zapravo utječe na stvaranje prvog dojma kod nekog proizvoda. Prema riječima dizajnera, kreativnog direktora i suvlasnika reklamne agencije Bruketa&Žinić&Grey, Davora Brukete, ključnu ulogu u stvaranju prvog dojma ima dizajn pakiranja. To potrošači prvo primijete kada dođu u kontakt s proizvodom i to određuje njihovu percepciju kvalitete, vrijednosti i autentičnosti samog proizvoda. Zbog toga pravilno osmišljena ambalaža može imati golem utjecaj na odluku potrošača da kupi proizvod.
'Ključan faktor uspjeha ili neuspjeha'
U biti, prvi dojam koji pakiranje ostavlja može biti ključan faktor uspjeha ili neuspjeha proizvoda na tržištu.
- Prvenstveno je važno paziti na jasnu komunikaciju. Estetika i funkcionalnost trebaju raditi zajedno kako bi jasno komunicirali vrijednosti brenda i olakšali potrošačima uporabu proizvoda. Prema vlastitom iskustvu (uzimajući u obzir današnje trendove), istaknuo bih i važnost minimalističkog dizajna. Jednostavan i čist dizajn ističe ključne elemente brenda i proizvoda, a smanjenje suvišnih detalja može poboljšati funkcionalnost i estetiku pakiranja - kaže Bruketa.
Ne smijemo zaboraviti, upozorava naš sugovornik, ni na razumijevanje preferencija i potreba ciljne publike jer i to pomaže u usklađivanju estetike i funkcionalnosti pakiranja.
- Za mlade potrošače može biti važna moderna i atraktivna estetika, a obiteljski proizvodi zahtijevaju praktičnost i funkcionalnost. Mislim i da se ponekad premalo pozornosti posvećuje izboru materijala jer kvalitetni materijali koji su istodobno atraktivni i funkcionalni mogu pomoći u postizanju ravnoteže između estetike i praktičnosti - kaže sugovornik i objašnjava koliko je održivost bitan faktor pri planiranju pakiranja proizvoda.
- Pakiranje mora trošiti što manje neobnovljivih resursa, treba biti reciklabilno u najvećoj mogućoj mjeri, mora biti lagano da troši što manje energije pri transportu i osim nekoliko izuzetaka, mora zauzimati što manje prostor - ističe.
Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.
'Dobar dizajn nije luksuz'
No, osim što se premalo pozornosti posvećuje izboru kvalitetnih materijala, Bruketa primjećuje u praksi to da poduzetnici i vlasnici često nastoje pronaći načine uštede troškova, a to ponekad može rezultirati smanjenjem ulaganja u dizajn.
- Međutim, dobar dizajn nije luksuz nego ključni faktor koji može značajno utjecati na uspjeh proizvoda ili marke. Kvalitetan dizajn može pomoći proizvodu da se istakne na tržištu, privuče pažnju potrošača, izgradi prepoznatljivost marke i potakne prodaju - napominje Davor Bruketa.
Ali važno je reći i da dobar dizajn vrlo brzo može postati luksuz ako ga pravodobno ne zaštitite.
- To je izuzetno važno u današnjem konkurentnom poslovnom okruženju. Zaštita dizajna omogućuje vlasnicima da spriječe neovlašteno kopiranje i reprodukciju njihova dizajna od strane konkurencije. Također pruža pravnu osnovu zaštite intelektualnog vlasništva i omogućuje vlasnicima da ostvare svoja prava u slučaju povreda - ističe Bruketa te dodaje da neugodnosti mogu biti ozbiljne ako zaboravite zaštititi dizajn.
- Primjerice, konkurenti mogu iskoristiti nedovoljno zaštićen dizajn i proizvesti slične proizvode, što može rezultirati gubitkom tržišnog udjela i prihoda za vlasnika originalnog dizajna. Također, nedostatak zaštite može dovesti do dugotrajnih pravnih sporova i troškova vezanih za zaštitu intelektualnog vlasništva - kaže naš sugovornik.
Prodaje li onda dobar dizajn proizvod?
Na kraju smo ga pitali je li, prema njegovu mišljenju, istina ili mit da pakiranje, odnosno dizajn proizvoda, zapravo prodaje sam proizvod.
- Ja bih, iz vlastitog iskustva, rekao da je to mit. Već nekoliko puta sam istaknuo da proizvod može imati izuzetno dobar i kvalitetan dizajn te snažnu reklamnu kampanju, ali ako je taj proizvod nekvalitetan, dobra prodaja bit će na početku, ali vrlo brzo dolazi do stagnacije - ističe Bruketa.
Ali dizajn pakiranja ipak ima ključnu ulogu u izgradnji dugoročne odanosti potrošača prema određenoj marki.
- Ako je pakiranje atraktivno, funkcionalno i estetski privlačno, potrošač će se lakše povezati s proizvodom i imati pozitivno iskustvo već pri prvom susretu. Kroz boje, oblike, teksture i grafike pakiranje može prenositi priču o proizvodu i marki te stvoriti emocionalnu vezu s potrošačem. Ako je pakiranje praktično, jednostavno za otvaranje, čuvanje i korištenje, potrošači će imati pozitivno iskustvo i vjerojatnije će se vraćati proizvodu zbog praktičnosti koju pruža - zaključuje Bruketa.
U konačnici, ulaganje u kvalitetan dizajn i pravodobna zaštita tog dizajna ključni su koraci za uspjeh na tržištu i za zaštitu interesa vlasnika.
Sve dodatne informacije o zaštiti dizajna možete potražiti u Informacijskom centru za intelektualno vlasništvo – INCENTIV, javnom informacijsko-uslužnom centru Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.