To je to što me zanima!

Postoje razlozi zašto čak 80% novoosnovanih poduzeća propadne u prvih pet godina

O najčešćim razlozima propadanja poduzeća, kako se na njih može utjecati, ali i koliko je bitno radno iskustvo, u kolumni Kvaka24 pisala je Kristina Androlić iz Androlić Konzaltinga d.o.o
Vidi originalni članak

Početak poslovnog puta za većinu poduzeća je korak koji ne uspiju savladati. Statistike su nemilosrdne prema poduzetnicima početnicima. Stopa preživljavanja poduzeća u prvih pet godina poslovanja u Europskoj Uniji prosječno iznosi oko 20%, a u Hrvatskoj i manje, oko 18%. Brojni su razlozi koji idu tome u prilog, a krizna razdoblja koja se javljaju tijekom rada dodatno ugrožavaju opstanak poduzeća te nerijetko uzrokuju gašenje poduzeća. Jedan od razloga zašto propada velik broj poduzeća upravo u prvim godinama poslovanja, svakako leži u činjenici što većina kreće u poduzetništvo iz nužde (čak 70% ispitanika), a manje zbog inovativne poslovne ideje ili nekih drugih razloga. Zatim slijedi nedostatak poduzetničkih vještina i različitih znanja potrebnih za upravljanje poduzećem. 

Temelj za uspjeh i otpornost poduzeća

Mnogi su stručni u svom poslu, no dotad nisu imali nikakvo upravljačko iskustvo, a primjetan je velik nedostatak ekonomskih znanja, prvenstveno oko upravljanja financijama i prodajnim aktivnostima poduzeća. Redovno izostaju i prethodne analize te konkretnija istraživanja tržišta u industriji u kojoj poduzeće planira poslovati te izrada konkretnijeg poslovnog plana te realna procjena stvarnih troškova kao i trajanje poslovnog ciklusa (od produkcije do naplate).

Znanje i iskustvo dva su glavna temelja za uspjeh i otpornost poduzeća. Poduzetnik je sam najodgovorniji za uspjeh svog poduzetničkog pothvata. Tako njegova upornost, znanje, kreativnost, spremnost za promjene, inovacije, pojačani trud, umreženost, spremnost na rizik, način na koji upravlja ljudima i imovinom i drugim resursima poduzeća bit će ti koji će definirati daljnji tijek i životni vijek poduzeća. 

Najčešći razlozi propadanja poduzeća su: nedostatak kapitala, loše upravljanje računovodstvom i financijama, nedostatak industrijskog iskustva, nedostatak menadžerskih vještina, poslovanje bez plana, nekorištenje vanjskih stručnjaka, nedostatak edukacije, nedostatak kvalitetnih zaposlenika, proizvod ili usluga plasirana u krivo vrijeme, loš timing, dob poduzetnika, partnerstva, nepoduzetnički odgoj, pripadnost manjini, nedostatak marketinških vještina. 

Na neke od razloga se može utjecati. Na primjer: korištenje poticajnih sredstava iz EU fondova, povoljnih kreditnih linija za poduzetnike, investiranje u edukaciju te korištenje vanjskih stručnih usluga za područja koje poduzetnik/poduzeće samostalno ne pokriva.

Također, istraživanja pokazuju da poduzetnici koji su višeg obrazovnog statusa te šireg obrazovanja tj. koji redovno ulažu u svoju edukaciju lakše prebrođuju krizna vremena. Terensko istraživanje rada Ključni elementi otpornosti poduzeća u izazovnim vremenima poslovanja pokazalo je da se čak 17% poduzetnika nije uopće educiralo za poduzetništvo kao i podatak da se čak 34% ispitanika samostalno educiralo ukazuje na činjenicu da više od 50% ispitanika zagovara način „sam svoj majstor“.  

Nužno je radno iskustvo 

Što se tiče radnog iskustva prije poduzetništva, najviše ispitanika, njih cca 23% prije ulaska u poduzetništvo imalo je 5-10 godina radnog iskustva, 20% do 5 godina, 16,5% između 15 i 20 godina radnog iskustva , a 14,4% između 10 i 15 godina radnog iskustva. Više od 20 godina ispod 10% ispitanika. Čak 16,5%  poduzetnika nije imalo prethodno radno iskustvo prije ulaska u poduzetništvo. Ako se pribroje postotci onih koji nisu imali i onih koji su imali radno iskustvo do 5 godina, ispada da je 36,5% osoba ušlo u poduzetništvo bez iskustva ili s relativno niskom razinom iskustva.

Provedena analiza i istraživanje doveli su do zaključka da se ključni sastojci za preživljavanje i otpornost nekog poduzeća kriju u smislenom upravljanju poduzećem, educiranosti lidera i njegovih zaposlenika, prethodnom iskustvu, spremnosti na kontinuirano upravljanje promjenama i ulaganju u znanje, razvoj i inovacije.

Kristina Androlić članica je HUP - Udruge malih i srednjih poduzetnika te osnivačica i vlasnica ANDROLIĆ KONZALTING d.o.o. Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje HUP-a i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.

Idi na 24sata

Komentari 8

  • konavodez 09.06.2023.

    Nakon par godina kad staneš na noge počnu te obilazit inspektori jer moraš nahranit uhljebe...kazna,dvije i vec si u stečaju

  • cokvoke 08.06.2023.

    Nerijetko poduzeće propadaju već u 2. godini poslovanja...jer eto vlasnik poduzeća nije mogao u prvoj godini kupiti novog BMW-a pa mu se ne isplati. A istina je ako poduzetnik uspije zaraditi za sebe koji euro u 7. godini poslovanja to znači da je uspio.

  • mirocmrljic 08.06.2023.

    A jednostavno je najlakse se uclanit se u stranku pa mozes bit i ministar bez skole,a i gradonacelnik bez dana radnog staza.

Komentiraj...
Vidi sve komentare