Pokretanje poduzetničkog pothvata od nule nije lagan zadatak, ali je samo jedan od mogućih načina ulaska u svijet poduzetništva. Međutim, drugo rješenje može biti preuzimanje, odnosno otkup uhodanog poslovanja, u literaturi poznat pod nazivom Entrepreneurship Through Acquisition (ETA). ETA omogućuje brži, a zahvaljujući osiguranoj tržišnoj poziciji, uspostavljenim odnosima s kupcima i dobavljačima, može predstavljati i sigurniji ulazak u poduzetništvo, rekla nam je dr. sc. Mirela Alpeza, direktorica CEPOR-a i redovna profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku.
Preuzimanje uhodanog poslovanja kao prilika?
S temom otkupa uhodanog poslovanja kao načina ulaska u poduzetništvo prvi put se, ističe sugovornica, susrela prije desetak godina kad su bili na studijskom putovanju u belgijskom gradu Liegeu i posjetili tamošnju regionalnu agenciju za poduzetništvo. Ta agencija upravljala je online platformom koja omogućuje poduzetnicima koji žele prodati svoj biznis da to oglase i tako lakše dođu do kupca.
- Iz belgijske agencije objasnili su nam da osobe koje žele postati poduzetnici u Belgiji najčešće prvo na online platformi, odnosno virtualnom tržištu, provjeravaju postoji li već neki biznis koji bi im odgovaralo preuzeti, ili jednostavno dolaze po inspiraciju ako sami nemaju ideju što pokrenuti, a žele postati poduzetnici. Na platformi unose u tražilicu podatke o visini ulaganja, djelatnosti, lokaciji i nakon toga dobivaju informaciju o biznisima koji se prodaju – opisuje Alpeza te dodaje da i u Hrvatskoj postoji takva platforma, na web stranici www.biznis-transfer.com.
Nadalje, preuzimajući takav biznis, osobe koje se odlučuju za poduzetništvo dobivaju već uhodano poslovanje koje ima svoje kupce, dobavljače, često i zaposlenike, uhodanu lokaciju ako je riječ o djelatnosti u kojoj je to bitno. Ako se ostvari dobra komunikacija i prepozna interes između prodavatelja i kupca, nerijetko će prodavatelj ostati djelomično angažiran u poslu i pružiti mentorsku podršku kupcu biznisa kako bi se poslovanje uspješno prenijelo na drugu osobu.
- Mislim da je i u Hrvatskoj sazrelo vrijeme da preuzimanje uhodanog poslovanja (ETA) pozicioniramo kao jednako važnu mogućnost ulaska u poduzetništvo kao i počinjanje biznisa ispočetka, od nule – ističe naša sugovornica.
Trećina vlasnika poduzeća pred umirovljenjem
No kad je riječ o ulasku u poduzetništvo kroz preuzimanje uhodanog poslovanja, važno je upozoriti i na jedan trend, koji je, kao i u drugim državama, prisutan u Hrvatskoj. Riječ je, pojašnjava sugovornica, o tome da je trećina vlasnika malih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj pred umirovljenjem.
- Prema procjenama CEPOR-a, u Hrvatskoj je trećina poduzetnika u godinama u kojima bi trebali planirati budućnost svojeg biznisa nakon umirovljenja. Samo trećina tih biznisa bit će prenesena na članove obitelji. Ako je to moguće, bilo bi sjajno kad bi uhodana poduzeća onih poduzetnika čija djeca nisu zainteresirana nastaviti njihov put preuzeo netko drugi i tako bi ti biznisi nastavili razvijati se te koristiti i novom poduzetniku i zajednici – istaknula je Alpeza.
Međutim, potencijal za realizaciju velikog broja preuzimanja tvrtki neće biti, upozorava sugovornica, sam po sebi iskorišten ako ga ne prati i edukacija, u koju trebaju biti uključeni i poduzetnici koji izlaze iz biznisa i mlađi ljudi koji su spremni na tu vrstu ulaganja.
- Osim edukacije, važne su pouzdane i dobro postavljene online platforme koje pružaju priliku poduzetnicima koji prodaju biznis da to objave, a potencijalnim ulagačima mjesto na kojemu mogu doznati informacije o prilikama za preuzimanje uhodanog poslovanja. U procese kupoprodaje trebaju se uključiti i institucije koje nude izvore financiranja za poduzetnike – smatra Alpeza.
Pozitivni primjeri iz prakse
Preuzimanje poslovanja može svakako biti prilika za rast poduzeća koja su već stabilna i imaju dobru tržišnu poziciju, a pitali smo sugovornicu i koji su u praksi neki od najčešćih razloga i motiva za preuzimanje poslovanja.
- Motivi za preuzimanje poslovanja drugog poduzeća mogu biti vrlo različiti. Primjerice, ako je tržište podijeljeno, ponekad je jedini način rasta preuzimanje tržišnog udjela konkurenata. Procjena može biti da je preskupo i dugotrajno postići povećanje tržišnog udjela kroz dodatna ulaganja u marketing i da je jednostavnije kupiti poslovanje konkurenta. Ponekad se kupuje poduzeće koje posjeduje neke specifične resurse do kojih se teško može doći na drugi način, ili dugo traje, primjerice do educiranih zaposlenika. Različite su kombinacije i mogućnosti, najčešće kupac pronalazi neku poslovnu logiku i zna na koji način će spojena poduzeća postići sinergijske učinke – objašnjava sugovornica.
A pomoću platforme s početka priče koja je dostupna i u Hrvatskoj, sugovornica je s nama podijelila primjer takvog preuzimanja u Hrvatskoj.
- Boris Sruk, nekad menadžer u velikoj tvrtki, danas samostalni poduzetnik, uočio je zanimljiv oglas. Naime, na prodaju je bio mali biznis koji se bavio prodajom ortopedskih pomagala, a koji je zastupao biznis broker Nikola Oršanić. Nikolu je inače angažirao poduzetnik Robert Jurić, koji je uoči odlaska u mirovinu shvatio da nema obiteljskog nasljednika zainteresiranog za preuzimanje poslovanja. Zatražio je prvo mišljenje o vrijednosti svojeg biznisa, nakon toga angažirao je Nikolu da mu pomogne pronaći, a poslije i odabrati jednog od tri zainteresirana kupca. Boris je bio idealan kandidat jer je imao prethodno iskustvo rada u zdravstvu, menadžersko iskustvo i jasnu viziju kako dalje razvijati poslovanje poduzeća. Nakon godinu dana poduzeće je poraslo sa šest na devet zaposlenih, a na pomolu je i nova akvizicija – opisuje nam sugovornica.
Na temelju ovog, ali i ostalih pozitivnih primjera preuzimanja poslovanja, sugovornica smatra da domaće tržište kupoprodaje biznisa polako i samo sazrijeva jer se odlaskom u mirovinu generacije poduzetnika koji su osnivali biznise 1990-ih godina povećava broj prilika za preuzimanje. Također, u posljednjih nekoliko godina tema se dodatno aktualizirala pojavom private equity fondova, koji traže kvalitetne prilike za preuzimanje i pritom razgovaraju s velikim brojem poduzetnika i educiraju tržište.
- Dinamici na tržištu dodatno bi pridonijela viša razina educiranosti i razumijevanja ove teme svih koji čine poduzetnički ekosustav. Ljudi obično zaziru od preuzimanja jer se, s pravom, pribojavaju mogućih problema u tvrtkama koje kupuju, a koji bi mogli tek poslije izaći na vidjelo i donijeti im više štete nego koristi u poslovanju. Rizik koji sa sobom nose preuzimanja može se kontrolirati i minimizirati, ali za to je potrebno koristiti savjete iskusnih poslovnih savjetnika i odvjetnika koji se bave ovim područjem – ističe sugovornica i dodaje da je važna i educiranost onih koji podučavaju poduzetništvo jer većina u Hrvatskoj govori gotovo isključivo o prepoznavanju prilike i pokretanju biznisa od nule.
- Potrebno je raditi na edukaciji i osoba koje rade u poduzetničkim potpornim institucijama, financijskim institucijama, a i onih koji pružaju poslovne savjete poduzetnicima budući da većina nema dovoljno znanja potrebnih za pružanje podrške poduzetnicima kod kupoprodaje biznisa – dodaje.
No kod kupoprodaje biznisa u Hrvatskoj poduzetnici često mogu naići na još jedan izazov u usporedbi s drugim europskim zemljama. Naime, poduzetnici početnici u Hrvatskoj ne mogu koristiti poticaje za samozapošljavanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje za otkup poslovnih udjela, ali dobra je vijest da za otkup poslovanja poduzetnici u Hrvatskoj mogu koristiti jamstvo HAMAG BICRO-a.
- Nedavno smo radili analizu potpore za samozapošljavanje u nekoliko europskih zemalja i u svima koje smo analizirali (Finska, Belgija, Francuska, Nizozemska) ona se može koristiti i za preuzimanje uhodanog poslovanja ili imovine drugih poduzeća. Kod nas se može koristiti samo za pokretanje biznisa ispočetka i kupnju isključivo nove opreme. Pitam se koja bi osoba koja tek kreće u poduzetništvo i ne zna hoće li uspjeti, pa testira svoj poslovni model, radije kupila potpuno novu opremu nego neku već korištenu pa, kad posao krene i pokaže se uspješnim, uložila u kvalitetniju opremu – navodi sugovornica.
Otkup uhodanog poslovanja kao poduzetnička prilika tema je o kojoj poduzetnici imaju prilike čuti više na nekoliko jesenskih događanja u organizaciji CEPOR-a, Europskog fonda za jugoistočnu Europu i Hrvatske udruge poslodavaca: 24. rujna u Rijeci i 16. listopada u Zagrebu. Više informacija i prijave dostupni su na poveznici www.biznis-transfer.com.
Više ovakvog sadržaja pročitajte u specijalu Kvaka24.
Dr. sc. Mirela Alpeza direktorica je CEPOR-a koji je dugogodišnji partner HUP-Udruge malih i srednjih poduzetnika u promicanju značaja prijenosa poslovanja malih i srednjih poduzeća. Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje HUP - Udruge malih i srednjih poduzetnika i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.