Primijetiti da poslovanje tvrtke stagnira nije teško, ali napraviti novu sistematizaciju poslova ili ispravno usmjeriti svoju pozornost na dijelove poslovanja kojima treba nova strategija već je malo izazovnije. Stvar je u tome da vlasnici tvrtki ili obrta nerijetko u opis svojih dužnosti moraju staviti i poslove na koje nisu računali da će obavljati, možda ostanu bez ključnih zaposlenika u pogrešnom trenutku ili jednostavno nisu upoznati s određenim mogućnostima. Kako bismo olakšali smjer, donosimo pet područja poslovanja koja bi mogla utjecati na njegovu stagnaciju.
1. Rezanje budžeta za marketing
U današnjem svijetu brzih izmjena informacija često se događa da nas reklame natjeraju da razmišljamo o nekom proizvodu ili usluzi. A ako se sjetimo da nas danas reklame spremno čekaju na svakom internetskom koraku, kvaliteta sadržaja koji će predstavljati ta reklama odigrat će glavnu ulogu kod krajnjega korisnika. Zato je potrebnije više no ikad prije promatrati tržište i marketinške trendove koji dolaze (i odlaze), kvalitetnije razmišljati o vašem potrošaču i njegovim potrebama u današnjem svijetu te svoj sadržaj pažljivo konstruirati s upravo tom predodžbom - kako će ga doživjeti potencijalni potrošač.
2. Prebrzi trendovi s premalo edukacije
Pratiti kako se razvijaju internetski trendovi kad je riječ o rastu poslovanja poprilično je zahtjevan posao, a ako je vaše poduzeće maleno, teško da imate HR odjel koji se bavi pronalaskom edukacija. To nije opravdanje jer znanje je moć. Kao vlasnik poduzeća, nužno je imati duboko razumijevanje industrije u kojoj poslujete, tržišnih trendova i najboljih praksi za vođenje uspješnog posla. Edukacije nam daju nova znanja i vještine koji nam mogu pomoći da donosimo sigurnije odluke i ostajemo ispred konkurencije. Ne zaboravite pritom na svoj tim, a ako imate i odjel koji se bavi promocijom i marketingom, edukacije bi trebale postati obavezna praksa.
3. Strah koji nas cementira u zonu komfora
Mnogi vlasnici manjih poduzeća dopuštaju da strah od pogrešnih poteza, loših odluka i u konačnici fatalističkog, a imaginarnog, propadanja prevlada kad je riječ o novim stvarima, samim time i novim mogućnostima za rast posla. Slažemo se, opreza nikada dosta, ali opasnost ovakvog razmišljanja leži u tome što, kad se bojimo probati nešto novo, automatski stagniramo. Možda je bolji mindset taj da, ako smo novi na tržištu i nemamo veliko poslovanje, s novim idejama koje isprobamo nemamo baš puno toga za izgubiti, bez obzira na to što se "kazne i posljedice" koje nosi propadanje čine mnogo većima u glavi poduzetnika. Imaginacija o tome što sve može poći pogrešno posebno je naglašena kad je strah glavni motivator, a s druge strane, razmišljanje o nagradama ako se rizik isplati je umanjen - zbog manjka samopouzdanja. Strah je ujedno najveći neprijatelj vašeg uspjeha, krade od vas prilike za uspjeh i rast, a što je najlošije, tjera nas da se zadržavamo u zoni komfora i igramo na sigurno, što je ustvari najveći rizik koji vlasnik poslovanja može napraviti.
Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.
4. Networking vam je loš
U poslu je jedna od najvažnijih stvari networking, a za što uspješniji posao bitno je izgraditi mrežu kvalitetnih kontakata. Kao vlasnik poslovanja, bitno je da posjećujete događanja koja se tiču vaše industrije, a onda pažljivo promatrate utjecaj koji imaju profesionalci te ciljate na povezivanje s pojedincima čiji ugled priča priču koja se vama sviđa kao vlasniku proizvoda ili usluge. Ideja da smo se okružili "pogrešnim" ljudima za naš posao, koliko god bilo teško prihvatiti je, zapravo je nužna. Svakodnevno smo okruženi ovakvim situacijama, u kojima zbog osobne involviranosti u neki, pa i profesionalni odnos, ne vidimo objektivnost s druge strane, odnosno je li osoba nasuprot nas profesionalac s kojim možemo surađivati u smjeru rasta ili nas ta osoba koči, odnosno ne donosi rezultate. Jim Rohn rekao je o ovoj temi: "Vi ste prosjek pet osoba s kojima provodite najviše vremena". Radite na tome da tih pet osoba sadrže kvalitete i vještine koji će vašem poslovanju donijeti rast.
5. Nedovoljno iskorištavanje potencijala intelektualnog vlasništva
Intelektualno vlasništvo relativno je nov pojam, kad je riječ o modernom poslovanju, a koji je došao pod povećalo javnosti ekspanzijom i stvaranjem sadržaja na internetu, a na koji se vlasnici poslovanja moraju osvrnuti, proučiti ga i osigurati elemente svog poslovanja na vrijeme. Možda upravo u neiskorištenom potencijalu vašeg intelektualnog vlasništva leži razlog stagnacije, a da vi to ni ne znate. Intelektualno vlasništvo predstavlja kreativna ili umjetnička realizacija neke ideje koja je plod ljudskog intelekta te ona pripada njezinu stvaratelju, a pod određenim uvjetima predstavlja njegovo intelektualno vlasništvo. Iako neopipljivo u fizičkom smislu, intelektualno vlasništvo ima sve karakteristike imovine, pa se ono može kupiti, prodati, licencirati, zamijeniti, darovati, naslijediti kao i svako drugo vlasništvo. Drugim riječima, proizvod ili usluga koju potrošačima nudi vaša tvrtka možda je i vaše intelektualno vlasništvo, koje možete zaštititi od neovlaštenoga korištenja treće strane, a obuhvaća sustav pravnih instrumenata kojima se uređuje način stjecanja intelektualnog vlasništva. U poslovnom smislu, intelektualno vlasništvo predstavlja nematerijalnu imovinu čija uspješna eksploatacija može biti vrijedan temelj poslovanja.
Što to znači u praksi?
Zaštitom intelektualnog vlasništva vi kao vlasnik postajete jedina osoba koja ima pravo na njegovo korištenje ili reproduciranje, a samim time iz jednadžbe poslovanja izbacili ste potencijalna umnožavanja (kopiranja i plagijati) ili reproduciranje bez vašeg dopuštenja.
Ako vas zanima može li se zarađivati i novac kroz intelektualno vlasništvo, odgovor je - da. Izravnim korištenjem svojih prava intelektualnog vlasništva, ali i neizravnim ugovorima o licenciranju. Ugovorima o licenciranju dajemo licenciju drugom društvu za korištenje sadržaja zaštićenog pravom intelektualnog vlasništva u određenom razdoblju. Nadalje, vlasništvo nad patentom ili žigom može povećati vašu tržišnu vrijednost, pogotovo ako govorimo o ulagačima ili drugim mogućnostima financiranja. Ako je riječ o autorskom pravu i neregistriranom dizajnu, zaštita intelektualnog vlasništva je automatska te za nju nisu potrebne nikakve formalnosti.
Sve dodatne informacije o ovoj temi potražite na web stranicama Informacijskog centra za intelektualno vlasništvo – INCENTIV, javnog informacijsko-uslužnog centra Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.