To je to što me zanima!

Koji je vama najdraži? Imamo čak 46 proizvoda zaštićenih u Europskoj uniji

Naši domaći, autohtoni proizvodi, dobili su i svoj dan. Na prijedlog Ministarstva poljoprivrede, a odlukom Hrvatskog sabora, 14. travnja obilježavamo kao Dan zaštićenih hrvatskih autohtonih proizvoda
Vidi originalni članak

Ima li išta bolje od baranjskoga kulena, bračkog maslinova ulja, ličkog škripavca, paške soli ili možda zagorskih mlinaca? Za ove proizvode znamo svi u Hrvatskoj, ali i EU. Svi smo ponosni što Hrvatska ima bogatu tradiciju proizvodnje i pripreme različitih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda koji se odlikuju posebnom kvalitetom i tradicionalnim načinom proizvodnje. 

- Hrvatska danas ima 46 poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda čiji je naziv zaštićen odnosno registriran u Europskoj uniji kao zaštićena oznaka izvornosti ili zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla te je u prvih sedam zemalja Europske unije po broju zaštićenih naziva poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, odnosno registriranih oznaka. Uz njih je još devet proizvoda za koje je postupak zaštite naziva, odnosno registracije oznake, u tijeku, što pokazuje kako su proizvođači, posebice oni mali, postali svjesni značenja dodane vrijednosti koju njihovi proizvodi imaju te važnosti standardiziranja kvalitete i prenošenja poruke potrošaču o kupnji tradicionalnog proizvoda provjerene kvalitete - objašnjavaju nam u Ministarstvu poljoprivrede.

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

Regija vrhunskih vina 

Hrvatska je širom svijeta poznata i po vinima. Znalci će reći: zemlja kristalno čistog mora, povijesnih gradova i prekrasnih plaža, ima još jedno skriveno blago - vino. Iako hrvatska vina postaju sve popularnija među ljubiteljima vina, Hrvatska je i dalje jedna od najbolje čuvanih tajni vinskog svijeta. Od autohtonih sorti grožđa do savršenih vinogradarskih uvjeta, Hrvatska ima sve da zavede najizbirljivije vinopije.

U sektoru vina, napominju u Ministarstvu poljoprivrede, primjenjuje se sustav označavanja vina zaštićenom oznakom izvornosti (ZOI) i zaštićenom oznakom zemljopisnog podrijetla (ZOZP), a Hrvatska ima 18 zaštićenih oznaka izvornosti vina (ZOI) te jednu zaštićenu oznaku zemljopisnog podrijetla (ZOZP). 

U sektoru jakih alkoholnih pića primjenjuje se sustav označivanja oznaka zemljopisnog podrijetla (OZP). U okviru sustava kvalitete Europske unije Republika Hrvatska zaštitila je šest oznaka zemljopisnog podrijetla pod nazivima Hrvatski pelinkovac, Hrvatska stara šljivovica, Slavonska šljivovica, Hrvatska loza, Hrvatska travarica i Zadarski maraschino. 

Dobra pozicija na tržištu 

Značenje registracije i zaštite naziva poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda jednom od oznaka jest i u tome, napominju iz Ministarstva, što osigurava prepoznatljivost proizvoda i svrstavanje u višu cjenovnu kategoriju, a što za proizvođača znači bolju pozicioniranost na tržištu i veći dohodak.

- Prema podacima Europske komisije, proizvodi s ovim oznakama kvalitete postižu u prosjeku 2,3 puta višu cijenu u odnosu na sličan proizvod bez oznake. Zaštita naziva proizvoda oznakama kvalitete stvara dodanu vrijednost proizvodima, a mali proizvođači polako se profiliraju na zahtjevnom tržištu, nudeći potrošačima svoje proizvode za koje jamče kvalitetu i lokalno podrijetlo. U doba globalizacije i na tržištu prisutne standardizirane hrane vrlo je važno obratiti pozornost na gastronomsku baštinu i ponuditi gastro delicije po kojima je Hrvatska sve više prepoznata na gastronomskoj karti Europe, ali i svijeta - ističu u Ministarstvu poljoprivrede.

Napominju i da ti proizvodi ujedno pridonose povezanosti i jačanju turizma te gastronomske ponude, posebice u svjetlu razvoja i osiguravanja prehrambene sigurnosti, koja se temelji na lokalnim i održivim proizvodima. 

- Upravo poticanje na pokretanje postupka zaštite naziva tradicionalnih proizvoda europskim oznakama kvalitete, kao i na uključivanje novih proizvođača u sustav certifikacije takvih proizvoda i certificiranje veće količine samih proizvoda, aktivnost je koja je usmjerena na zaštitu interesa naše proizvodnje. Proizvodi s ovim oznakama izravno utječu na održivi ruralni razvoj i poticanje lokalne, odnosno domaće proizvodnje. S druge strane, potrošači danas sve više traže domaće proizvode, pa je njihovo informiranje o značenju oznaka na proizvodima, kvaliteti proizvoda, ali i o samom proizvođaču te podrijetlu proizvoda, ključan je faktor za povećanje potražnje ovih proizvoda - napominju. 

Osim prehrambenih proizvoda, vina i alkoholnih pića, oznakom zemljopisnog podrijetla i oznakom izvornosti moguće je zaštititi i obrtničke i industrijske proizvode kao što su prirodno kamenje, stolarija, nakit, tekstil, čipka, pribor za jelo, staklo, porculan, koža i sl. U Hrvatskoj su zaštićena tri takva proizvoda Paška čipka, Svetomarska čipka i Lepoglavska čipka. 

Od 2025. godine, stupanjem na snagu odgovarajućeg zakonskog okvira, bit će omogućena i zaštita na europskom nivou, obrtničkih i industrijskih proizvoda koji potječu iz određenog mjesta, regije ili zemlje i čija se kvaliteta i ugled mogu pripisati njegovom zemljopisnom podrijetlu. To će poboljšati vidljivost autentičnih proizvoda, a regije u kojima proizvođači posluju moći će razviti potencijal za turizam, zaštititi svoju kulturnu baštinu te zadržati i privući kvalificiranu radnu snagu što će osobito pomoći mikro, malim ili srednjim poduzećima.

Možda i vi sami radite neki proizvod koji je moguće zaštititi oznakom izvornosti ili zaštićenom oznakom zemljopisnog podrijetla, a sve informacije o postupku zaštite možete saznati na web stranicama Ministarstva poljoprivrede.

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

 

Idi na 24sata