Propolis je tvrda tvar koja nastaje na biljkama, a pčele je dorade. Sadrži mnoge vitamine, minerale, polifenole i flavonoide, a svi oni bogati su antioksidansima te djeluju antibakterijski, antivirusno i protuupalno. Propolis je jedan od najboljih preparata za jačanje imuniteta kod ljudi, ali i životinja, a upravo su oni sve traženiji na tržištu. U poznatoj domaćoj tvrtki Hedera, koja se bavi proizvodnjom suplemenata na bazi propolisa, prije sedam godina nastali su proizvodi Apipet. Danas su oni sinonim za zdravlje kućnih ljubimaca, a naručuju ih kupci širom svijeta.
Hedera, sinonim za preparate pčelinjeg podrijetla
Hedera je domaća tvrtka osnovana 1988. godine kao obrt za proizvodnju kozmetike koji se poslije specijalizirao za preparate biljnog i pčelinjeg podrijetla bez kemijske obrade sirovina. Bio je to početak obiteljskog posla supružnika Jelene i Saše Radića, a posao su nastavili i razvili njihovi sinovi, Božo i Ivan Radić. Industrijski pogon nalazi se u Stobreču kraj Splita, a 2020. godine Hedera je postala vlasnik patenta proizvoda na bazi propolisa kao jedina takva tvrtka iz Hrvatske. U Hederi trenutno nude 18 proizvoda na bazi propolisa za ljude te, pod imenom Apipet, 21 proizvod namijenjen životinjama.
- Nismo očekivali da će Apipet postati jedan od najpoznatijih suplemenata za kućne ljubimce u Hrvatskoj, ali smo vrlo sretni zbog toga. Imamo disruptivan proizvod budući da tržište nije zasićeno dodacima za životinje na bazi pčelinjih proizvoda i time smo otvorili cijelu novu kategoriju. Hrvatsko tržište, koliko god da je malo, za nas je fantastičan pokazatelj da imamo vrlo dobar proizvod budući da ga je do sada isprobalo više od 15.000 ljubimaca s više od 2500 pozitivnih recenzija. Naravno, proizvod nije dovoljan za uspjeh. Zato kontinuirano dograđujemo svoj tim ljudima s inovativnim idejama - kazao je Ivan Radić, koji je najzaslužniji za uspjeh linije za životinje.
Aktivno se u posao uključio prije pet godina, ponajviše zbog svoje stafordice Pru.
- Upisao sam baš bio smjer marketinga na poslovnoj ekonomiji u Splitu, a negdje u tom razdoblju njoj je dijagnosticiran tumor gušterače s prognozom da će živjeti samo šest mjeseci. Nedugo prije toga Hedera je pokrenula novu liniju i brend za životinje, Apipet. Pru je uzimala standardnu terapiju Apipeta i na kraju poživjela više od tri godine nakon postavljanja dijagnoze. Tad sam poželio da to bude moj projekt - kazao je Ivan Radić, kojeg je Pru inspirirala za biznis.
Više ovakvog sadržaja pročitajte u specijalu Kvaka24.
Proizvodi od prirodnih sastojaka
Apipet trenutno ima 21 proizvod, a Hedera 18. Detaljan proces pripreme proizvoda poslovna je tajna, no Ivan Radić otkrio je da se kvaliteta preparata nalazi u procesu, točnije - u obradi propolisa kao jedne od glavnih sirovina svih njihovih proizvoda.
- Know-how tehnologija omogućila nam je da propolis zadržimo identičnim kao što je u prirodi. Tako dobivamo maksimalno učinkovit proizvod u odnosu na bilo što slično u kategoriji pčelinjih proizvoda, bilo za ljude ili životinje. Zato naše proizvode mogu koristiti i djeca, i trudnice, i ljubimci, jer su svi potpuno prirodni bez nuspojava.
Proizvodi Apipet blagotvorno djeluju kod pasa na žgaravicu, normalizaciju probavnog sustava i druge probavne tegobe, a unutar brenda postoji posebna linija kapsula koje hrane hrskavicu te zglobove čine jačima i mobilnijima.Tu su i proizvodi koji vraćaju sjaj dlaki, ali i jačaju ukupni imunitet te usporavaju starenje. Proizvodi su namijenjeni prvenstveno psima i mačkama, ali se mogu koristiti i za druge kućne ljubimce.
Prepoznati i na inozemnom tržištu
Hedera i Apipet proizvode šalju i na strane adrese, najviše u Francusku, Austriju, Norvešku, Japan, Finsku i BIH.
- Ima još nekih zemalja, no to je zapravo manje-više model uslužne proizvodnje, u kojem distributeri ili partneri naruče proizvode i mi ih dostavimo. U ovom slučaju nemamo direktan kontakt s krajnjim kupcima, ali ove godine aktivno radimo na tome da samostalno pokrenemo Apipet kao brend na razini Europe putem online shopa jer takvi proizvodi tamo imaju sigurno svoje mjesto i mislimo da je to dobar poslovni korak - istaknuo je Ivan Radić te dodao kako su u firmi svjesni da širenje poslovanja znatno poskupljuje poslovanje jer je konkurentnije tržište, no to je rizik koji, kaže, svjesno uzimaju.
Troškove ne povećava samo dostava nego i ulaganje u marketing, skladištenje, suradnike i ostalo. Prije dolaska Ivana Radića firma je vrlo malo ulagala u marketing jer su bili R&D firma koja je stvarala dobre proizvode, ali ih nije toliko znala prodavati. Opstali su, kaže, zahvaljujući kvalitetnom finalnom produktu i promidžbi prema načelu "word of mouth".
Stabilan rast tvrtke unatoč krizama
Globalne ekonomske promjene utjecale su i na poslovanje Hedere. Većini poduzetnika stvari su se uvelike promijenile zbog promjena načina poslovanja i energetskog siromaštva, no jedan od uzroka je i to što je Hrvatska malo tržište.
- Promjene se jako osjete jer smo o svima i svemu ovisni. Cijena struje narasla je više od 200%, a za nas kao proizvodnju to je definitivno velik faktor koji utječe na poslovanje. Rastom cijena goriva narasla je i cijena transporta, pa posljedično i svaka sirovina, jer su se svima u lancu nabave povećali troškovi, koje su oni prebacili na kupce svojih proizvoda, a to smo, između ostalog, i mi - kaže Ivan Radić te dodaje kako su prije poskupljenja svega inzistirali na tome da dostava bude besplatna kako bi roba bila dostupna što većem broju korisnika. Poštarinu sad naplaćuju umjesto drastičnijeg poskupljenja cijena kako bi mogli i dalje inzistirati na beskompromisnoj kvaliteti i razvoju novih proizvoda.
- Svake godine rastemo manje-više stabilno, a kako brend kao što je Apipet ima karakteristike startupa, onda je taj rast i veći nego što je to slučaj s već etabliranim firmama. U godini pandemije smo, neovisno o njoj, očekivali rast i ostvarili smo ga. Apipet je narastao za 113% u odnosu na godinu prije, a cijela firma narasla je za više od 30% - ističe Radić te dodaje kako je fokus njihova poslovanja najviše na online prodaji.
Web shop glavni prodajni kanal
Iako većina Hrvata i dalje više vjeruje kupnji u dućanu, online shopping u nekim je nišama nadrastao tradicionalnu kupnju. Jedna od njih je nabavka stvari vezanih za kućne ljubimce, čiji je broj u posljednje vrijeme znatno porastao. Prema podacima udruge American Society (ASCPA), čak 23 milijuna Amerikanaca udomilo je neku životinju u vrijeme pandemije.
- Vjerujem da je sličan trend bio i u Hrvatskoj, što se reflektiralo direktno na naše poslovanje. Prije pandemije isključivo smo poslovali putem veleprodaje, ali povećanjem broja kupaca mlađe dobi stvari su se promijenile i sad je online prodaja naš glavni kanal. Imamo tri web shopa, koje kontinuirano razvijamo, a udio online prodaje u ukupnom prihodu sad je veći od 80%. Veleprodaja kao model trgovine veoma je zasićena i velike su firme u tom segmentu mnogo bolje pozicionirane. Nama je tu vrlo teško probiti se, ali u prilog nam ide to što su mnogo tromiji pri adaptaciji na online shopping, u čemu mi vidimo svoju priliku - istaknuo je Ivan.
- Danas je, naravno, druga priča. Moramo ulagati konzistentno i biti prisutnim na svim kanalima ako želimo razvijati proizvode. Trudimo se da to ulaganje bude od 25 do 30% ukupnih prihoda. Iz mjeseca u mjesec taj budžet podižemo reinvestirajući 10-20% profita i skaliramo dok god to za nas ima smisla. Naš biznis raste zahvaljujući mnogobrojnim faktorima, financijski plan samo je jedan od njih. Sanjamo velike stvari, radimo male korake i u tome smo konzistentni. Multiplikativni efekt poboljšanja svakog segmenta poslovanja za 1-2% stvara nevjerojatne rezultate s godinama. U svakoj od stavki poslovanja mnogo smo bolji nego što smo bili prije tri godine, imamo bolji web, veći budžet i tim, stvaramo bolji sadržaj, ali u biti radimo sve što smo radili i onda. Kad sutra bude jučer, vjerujem da ćemo biti još bolji - kaže Radić te dodaje kako ne postoji formula za uspjeh nego samo vrijednosti i ciljevi koje slijede - stvarati dobre proizvode, okružiti se pametnim i ambicioznim ljudima, mijenjati život svojih radnika i korisnika na bolje i djelovati dalje od vlastitog interesa.