To je to što me zanima!

Znam iz vlastitog iskustva - Kako preživjeti recesiju?

Kad vlada recesija poduzetnici se pitaju kako preživjeti. Postoji niz koraka koje možete poduzeti da bi preživjeli. No potrebno je posebno obratiti pažnju na nekoliko slijedećih aktivnosti.
Vidi originalni članak

Novac na računu je “kralj”

Upravljajte svojim novcem, jer ako ste bez novca na računu ili ste u nemogućnosti otplatiti kredit vi ste ispali iz posla. Morate sastaviti dobar plan priliva novca za minimalno godinu dana unaprijed. Plan se ne radi iz tekućeg Računa dobiti i gubitaka, već se detaljno planira budućnost razumijevajući kako ćete ostvariti buduće prihode i rashode. Uspoređujete planirane veličine i tijek novca s planiranim, i to svaki tjedan kako bi izbjegli krizne situacije. 

Potražujte svoj novac

Potražujte svoj novac agresivno. Zovite dužnike svaki dan. Običaj je da tijekom recesije tvrtke slabo plaćaju te nastoje produžiti plaćanje svojih obveza što je više moguće. Takav običaj tvrtki ima za posljedicu lančani efekt koji urušava posao svih, a posebno su tada na udaru male i srednje tvrtke. To se već dugi niz godina događa u Hrvatskoj pa zato imamo toliko nenaplaćenih potraživanja i stečajeva. Ne isporučujete robu ili usluge tvrtkama koje su vam dužne. Zaboravite poslovnu logiku koju često čujem kod naših poduzetnika. “Dužni su mi ali ako im ne isporučim onda neću nikada ništa naplatiti, a oni neće više od mene kupovati”. 

Takvom logikom vi kreditirate njih i dovodite se u opasnost da ostanete bez gotovog novca. Nemojte produžavati rokove naplate kod takvih tvrtki jer time riskirate da nikada nećete naplatiti jer su možda i oni u problemima. A ako ne naplatite vi ste u ogromnim problemima.

Nemojte ovisiti o dobavljačima

Stalno pratite situaciju kod svojih dobavljača. Moguće je da su i oni u problemima. Zato razmislite o alternativnim dobavljačima. Imajte ih uvijek u pripremi da vam u kritičnom trenutku, kad vam zakaže redovan dobavljač, mogu isporučiti potrebne sirovine ili uslugu. 

Uvijek možete više smanjiti troškove

Odmah istražite mjesta i procese u tvrtki kako bi utvrdili mjesta na kojima možete smanjiti troškove poslovanja. Kada su vremena dobra tvrtke imaju trend povećanja zaposlenih i povećanja troškova te ne brinu puno o tome. U takvim vremenima to i nije veći problem, međutim sada ste u situaciji da se osvrnete oko sebe i poduzmete aktivnosti kojima bi, što je više moguće, smanjili troškove poslovanja. I to bez odgode. 

Istražujte situaciju na vašem osnovnom tržištu, odbacite sporedne djelatnosti. Izbjegavajte trošenje novaca na tržištima koja su dokazano manje profitabilna. 

Mnoge tvrtke smanjuju troškove za promotivne kampanje i oglašavanje. To je velika pogreška. Umjesto smanjenja tih troškova izvršite analizu kako koristite promociju. Da li vam sadašnja strategija donosi rezultate. Ako ne zapitajte se da li ima boljih kanala promocije od one koju koristite sada. Izradite novu strategiju promocije prilagođenu sadašnjem trenutku.

Razgovarajte sa svojim kreditorima

Ako se financirate iz kredita, budite u stalnoj komunikaciji s kreditorima. Nemojte čekati da bude prekasno za razgovor. Kad dođete u krizu, a oni nisu upoznati s vašom situacijom, nastaje veliki problem. Kreditor vas neće razumjeti. Zato budite u stalnoj komunikaciji da znaju što se događa u vašoj tvrtki. Bit će vam lakše pregovarati oko reprogramiranja  dugova. Razumjet će vas i pokušat će pomoći jer i oni ovise o vama.

Profit je važan

Ne brinite o porastu prihoda. Morate se brinuti o porastu profita. Morate razumjeti što je profitabilno u vašem poslu. Kako bi povećali potražnju budite kreativni s cijenama i ponudom proizvoda. Nemojte nuditi tržištu nešto što je neprofitabilno za vas. To će vas dovesti u probleme. Pokušajte diverzificirati proizvode ili usluge kako bi pronašli nove mogućnosti plasmana. Istražujte konkurenciju jer tuđe slabosti i nestabilnost mogu biti vaša prednost. Nikad ne znate, možda nađete nova tržišta.

Ovo je samo nekoliko savjeta za poduzetnike. Netko će reći: “Pa sve je to lijepo ovako na papiru no život je drugačiji. Ja sve to znam i opet sam u problemima”. 

Ali ja se pitam što ste od toga poduzeli. Da li ste sjeli i zamislili se kako dalje, da li ste sve to stavili na papir?  Najteže je svoje zamisli staviti na papir te iz njih stvoriti novu poslovnu politiku. 

Znam to iz vlastitog iskustva.

O autoru 

Željko Kovač je direktor i vlasnik Centra za poduzetništvo Zagreb i u svojoj dugoj karijeri savjetovanja i rada na podizanju i usavršavanju poduzetničkih projekata ima preko 200 uspješno pokrenutih tvrtki i poduzetničkih projekata. Centar za poduzetništvo Zagreb osnovan je 1989. godine i jedna je od vodećih hrvatskih tvrtki usmjerenih na pružanje savjetničkih usluga u organizaciji i provođenju poslovnih modela institucija i tvrtki, pripreme financiranja poslovnih pothvata te provođenje obrazovanja poduzetnika i djelatnika državnih institucija.

Idi na 24sata

Komentari 1

  • bettyboop25 26.06.2013.

    Kako preživiti recesiju,prvo i osnovno je da se smanje troškovi poslovanja,tu ne mislim na otpuštanje radnika.Ako se ne može naplati isporučena roba treba ići na kompenzaciju.! Ukoliko poduzetnik duguje državi na ime poreza i doprinosa treba ići vidjeti u poreznu upravu kako dugovanje reprogramirati,time bi izbjegao blokadu žiro računa,što je ključ za daljnje poslovanje.Ukoliko ima unajmljen poslovni prostor i smatra ga skupim,treba potražiti jeftiniji.! Ima još prostora kako preživjet recesiju.!

Komentiraj...
Vidi sve komentare