Koliko plaćamo korištenje cesta i autocesta u Hrvatskoj? Prva pomisao bi bila, pa onoliko koliko vozimo po autocesti, a državne i gradske su besplatne. To je vrlo daleko od istine. Zajedno sa strancima, hrvatski građani plate korištenje autocesta oko dvije milijarde kuna godišnje. To je tek jedan dio kolača.
Postoje još dvije naknade. Jedna je 1,2 kune iz svake litre goriva, koje su prvotno bile namijenjene za ceste i autoceste. Od toga se prikupi oko 2,7 milijardi kuna. Ali to nije sve. Država na to uzme i PDV, dakle dodatnih 675 milijuna. Ni to nije sve. Pri godišnjoj registraciji platimo i naknadu za korištenje javnih cesta koje idu u županijske uprave. Točan podatak koliko to platimo nije nikad objavljen jer je novac razbijen na 20 županija i Zagreb. Ali da svako od dva milijuna vozila plati naknadu od barem 400 kuna, to je dodatnih 800 milijuna kuna. Samo na ovome vidimo da godišnje s turistima damo nevjerojatnih 6,2 milijarde za naše ceste. Daleko je to od proklamirane pravednosti koju traži EU i po kojoj bi svatko trebao plaćati onoliko koliko neku uslugu koristi, u ovom slučaju sve ceste.
Poseban apsurd je potez SDP-ove vlade koja je planirala koncesionirati autoceste pa je dio novca za autoceste iz goriva preusmjerila za željeznicu. Oni koji koriste auto tako plaćaju željeznicu. Malo pravednije bi bilo kad bi najavljene vinjete zamijenile sve te naknade, a ukinula se naknada za željeznicu. No vinjete će biti samo za autoceste, a ove naknade ćemo nastaviti plaćati. Puna pravednost bi bio jedinstveni sustav po kojem bi se automobili pratili GPS-om i cijene za svaki kilometar ceste. Tako bi svatko platio ono što prijeđe. Nažalost, na to ćemo se načekati. A do tada nam ostaje plaćati i ono što ne koristimo. S vinjetama ili bez njih.