To je to što me zanima!

Proučavate li svoju konkurenciju i učite li iz toga?

Želimo postati konkurentni. To se stalno provlači kao jedna od prvih želja poduzetnika. Stoga često pitam poduzetnike - da li poznaju svoju konkurenciju?
Vidi originalni članak

Konkurentnost se stalno nameće kao jedna od prvih želja poduzetnika. U tom cilju vrlo često pitam poduzetnike da li poznaju svoju konkurenciju, da li znaju zašto su bolji ili lošiji od nje? Najčešći odgovor je da poznaju konkurenciju ali ne istražuju koliko su bolji ili lošiji od njih. Od većine ispitanika  nisam dobio konkretan odgovor zašto ne proučavaju konkurente, a neki jednostavno kažu da ih ne zanima kako konkurencija rješava svoje probleme. 

Odgovori ukazuju da većina naših malih i srednjih poduzetnika nema sistematsko praćenje konkurencije i okruženja. To je vrlo loša praksa jer voditi tvrtku podrazumijeva stalno istraživanje novih ideja i najboljih rješenja iz okruženja. Korištenje tuđih poslovnih rješenja može biti vrlo efikasno ali i vrlo opasno. Opasno jer se sva uočena rješenja ne mogu jednostavno prepisati i primijeniti u vlastitoj kompaniji. Pa zašto onda o tome pišem. Zato što proučavanjem konkurencije i okruženja te korištenjem najboljih rješenja koja prilagodimo svojoj tvrtki unapređujemo vlastitu konkurentnost i povećavamo mogućnost uspjeha.

A što je u stvari metodologija “Best Practice - Najbolja rješenja”?

To je proces istraživanja i korištenja ideja i rješenja određenih problema izvan vlastite tvrtke ili djelatnosti s ciljem korištenja istih za bolji i brži razvoj tvrtke odnosno povećanje vlastite konkurentnosti. 

Kao primjer korištenja ove metode mogu navesti primjer gdje je NASA - Američka svemirska agencija, s ciljem razvoja novih ideja za tehnološka rješenja koristila ideje koje je lansirala kompanija Disney u svojim zabavnim parkovima. Britanske željeznice imale su problema s organizacijom čišćenja vlakova te su kao uzor proučavale način kako to radi British Airways itd. Koristeći ovu metodu velike kompanije su uštedjele značajna financijska sredstva te su postale konkurentnije u svom okruženju.

Male kompanije, ako sistematski proučavaju svoju konkurenciju ili one koji imaju bolja rješenja od njih mogu izvući velike koristi. Evo samo neka od područja gdje se mogu izvući koristi.

  • Smanjenje troškova poslovanja: Male tvrtke nemaju financijska sredstva za skupe analize kojima bi utvrdili načine smanjenja troškova. Proučavanjem aktivnosti koje su provele velike ili srednje kompanije mogu implementirati njihove modele ušteda u poslovanju bez testiranja vlastitih rješenja.
  • Izbjegavanje grešaka: Učenje na vlastitim pogreškama je vrlo često izuzetno skupo, zato treba učiti na pogreškama drugih i time će se uštedjeti znatni troškovi.
  • Pronalaženje novih ideja: Proučavanjem drugih djelatnosti često se otkriju ideje koje će preporoditi vašu djelatnost i omogućiti vam da budete drugačiji od ostalih u vašoj djelatnosti što je izuzetno važno u povećanju konkurentnosti.
  • Povećanje efikasnosti: Proučavanjem okruženja, dobro organiziranih kompanija, dakle ne samo svoje konkurencije, pronaći će te rješenja u organizaciji tvrtke koja će vam dati novi zamah u razvoju.

Koji su osnovni koraci za korištenje metode “Najboljih rješenja”

  • Utvrdite što želite poboljšati u svojoj tvrtki.
  • Utvrdite mjerne veličine za kasniju kontrolu uspjeha.
  • Pronađite konkurenciju u svojoj djelatnosti ili van nje koja je več rješavala vaš problem.
  • Prikupite informacije kako se oni rješavali problem, kako su uspjeli.
  • Modificirajte njihovo rješenje prema vlastitoj situaciji.
  • Uvedite rješenje i mjerite postignute rezultate.  

Zapamtite da istraživanja ne moraju trajati mjesecima. Nekoliko tjedana istraživanja na Internetu, proučavanja objavljenih studija i telefonskih razgovora su vrlo često dovoljna za potrebna rješenja u malim kompanijama. Tako prikupljene informacije o riješenim problemima kod drugih mogu dramatično poboljšati vašu tvrtku te vam omogućiti da budete konkurentniji i jači od ostalih u okruženju. Dakle uočite svoj problem i krenite hrabro u proučavanje konkurencije i okruženja. 

O autoru

Željko Kovač je direktor i vlasnik Centra za poduzetništvo Zagreb (kliknite ovdje) i u svojoj dugoj karijeri savjetovanja i rada na podizanju i usavršavanju poduzetničkih projekata ima preko 200 uspješno pokrenutih tvrtki i poduzetničkih projekata. Centar za poduzetništvo Zagreb osnovan je 1989. godine i jedna je od vodećih hrvatskih tvrtki usmjerenih na pružanje savjetničkih usluga u organizaciji i provođenju poslovnih modela institucija i tvrtki, pripreme financiranja poslovnih pothvata te provođenje obrazovanja poduzetnika i djelatnika državnih institucija.

Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare