Ulaganje u znanje: U Industrijsko-obrtničkoj školi u Puli nedavno je otvoren Centar praktične robotike. Učenici su oduševljeni jer sad stiču praktične i korisne vještine
Škola nam je zanimljivija otkad smo počeli sastavljati robote
Jako mi puno znači ovaj centar jer praktičnom primjenom puno se bolje nauči. Volim programirati robote i gledati kako se oni kreću. Sigurno ću se u budućnosti nastaviti baviti elektronikom. Rekao nam je to Matija Šestan (17), učenik trećeg razreda Industrijsko-obrtničke škole u Puli. U školi je nedavno otvoren Centar praktične robotike. Ravnatelj škole Petar Gavrić rekao je kako su se početkom 2014. godine preselili u nove prostore na Vidikovcu te da je samo šest mjeseci nakon toga ostvarena suradnja s Hrvatskim robotičkim savezom i Društvom za robotiku Istra, koji vodi njihov profesor Dragan Pantić.
- Suradnja je rezultirala potpisom sporazuma o korištenju Centra praktične robotike koji smo preselili iz bivše Željezničke tehničke škole Zagreb, gdje oprema već dulje nije bila korištena, u naše prostore u Pulu - rekao je ravnatelj škole.
Tim sporazumom pulska škola obvezala se koristiti dobivenu opremu za svoje redovite i izvannastavne programe, držanje praktične nastave, ali i prijavu EU projekata, organiziranje predavanja vezanih za automatiku i robotiku, edukaciju i osposobljavanje odraslih.
Ravnatelj Gavrić je rekao da je robotika važna u obrazovanju, ali i privlačna djeci u školama jer je “zabavna i razvija natjecateljski duh”.
- To je i uspješan način da se djeca uvedu u informatičku tehnologiju i u tzv. STEM područje (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika). Znamo da je programiranje apstraktan pojam, ali djeca kontroliranjem robota odmah vide što ne valja i kako to mogu popraviti. Potreba za programerima u budućnosti će sve više rasti, a robotika pruža korisne vještine za buduće zapošljavanje - kaže Gavrić.
Profesor Dragan Pantić u ime Društva robotike Istra i voditelj Centra rekao je da je on smještan u srednju školu kako bi se povezali ljudi koji se ovim bave i mlađi naraštaji.
- Nadam se da će postati mjesto okupljanja robotičara iz cijele Hrvatske. Centar, jedini takav u državi, omogućuje, među ostalim, držanje praktične nastave za učenike, ali i za edukaciju odraslih. Koristit će ga i Hrvatski robotički savez, brojne srodne udruge, a kao škola konkurirat ćemo i na razne EU projekte vezane za robotiku - kaže Pantić.
Dodao je da će ovakav centar biti mjesto stvaranja novih poduzetnika, inženjera i tehničara koji će se u budućnosti baviti naprednim tehnologijama. Centar trenutačno ima 15-ak robota za razne namjene, a učenici i profesor Pantić prezentirali su nam način korištenja robota prilikom simulacije nakon potresa.
- Napravljena je arena na dvije razine, a na podu se nalaze i prepreke koje simuliraju krhotine koje nastaju nakon potresa. Robot koji je programiran mora ih detektirati, prijeći i zaobići te pratiti određenu crtu. Cilj je doći u tzv. crvenu sobu gdje limenka simulira ‘žrtvu’ potresa, koju robot mora odvući u sigurnu zonu - objasnio je profesor i učenici.
U Centru se može raditi i s dronovima, robotskom rukom, 3D printerima kojima se printaju, među ostalim, i dijelovi za robote, robotima psima koji predstavljaju “idealnog” kućnog ljubimca. Učenici mogu vježbatii za robotrku na prstenac gdje robot kopljem mora pogoditi “u sridu”. Iako zvuči jednostavno, i nije baš jer treba puno truda, poznavanja terena i vježbe. Učenik Ivan Stojan oduševljen je Centrom. Nakon srednje škole namjerava se upisati na Tehnički fakultet.
- Puno je zanimljivija praksa nego teorija i nikad mi nije dosadno. Lakše je i zabavnije učiti ako imamo robote s kojima možemo odmah i raditi - kaže nam Ivan (17).
Osnivači ističu kako Centar za praktičnu robotiku izuzetno zanima učenike škole. Profesori s učenicima rade volonterski te naglašavaju da robotika pruža i razvija mnoge korisne vještine te učenike bolje priprema i za tržište rada.