Obavijesti

Lifestyle

Komentari 1

Irena Škorić: Zbog serije 'Naše malo misto' film mi je sudbina

Irena Škorić: Zbog serije 'Naše malo misto' film mi je sudbina
4

Redateljica bez dlake na jeziku Irena Škorić usudi se priznati da joj je djetinjstvo bilo mnogo ljepše od mladosti i koliku inspiraciju u profesionalnom radu crpi iz njega

Jedna od najzaposlenijih i najnagrađivanijih mladih redateljica Irena Škorić (31) dobitnica je ne samo filmskih nego i književnih i fotografskih nagrada. Svojim radom i upornošću ta je zgodna plavuša britka jezika dokazala da ravnopravno može stajati uz bok najvećim imenima filmske umjetnosti. Producentica, scenaristica i autorica Irena još je od malih nogu filomofil, a najranija sjećanja je, osim za partizanske filmove kojima je u nedjeljna jutra kratila vrijeme do “Muzičkog tobogana”, vežu i za kultnu TV seriju “Naše malo misto”. 

 - Bile su mi samo tri ili četiri  godine kad sam prvi put gledala tu seriju, a još i dandanas se sjećam te epizode. Da se želim baviti filmom, definitivno sam odlučila u 5. razredu osnovne škole kad su nam pustili filmove Kreše Golika ‘Tko pjeva zlo ne misli’ i ‘Imam dvije mame i dva tate’, čiji filmski plakati mi dandanas krase radnu sobu. Početkom srednje škole sam se upisala u  Kino klub Zagreb, a poslije na Akademiju dramske umjetnosti - pojasnila je. 

Prvi film “Olovka“ snimila je još 1998. u srednjoj školi s grupom kolega iz Kino kluba, a prvi samostalni “Iluzija“ snimila je 2001. . Uvijek nasmijana i pozitivna, Irena je dosad među ostalim napravila i filmove “Rastanak“ (film o Stojadinu”, Zastavi 101) “Work in progress“, “Ribanje“, “On/off“, “7seX7“, “Sudbina broja 13”-film o starom tramvaju broj 13, te “Dragi Lastane!”, film o Lastanu, liku koji je u najtiražnijem dječjem časopisu u Jugoslaviji Modra lasta pomagao nesretnim i zbunjenim djevojčicama i dječacima. Ispričala je zašto mnogi gledaju na ‘80-te s nostalgijom i što su njoj te godine značile.

Bile su mi tri, četiri godine kad sam prvi put gledala tu seriju, a još i dandanas se sjećam te epizode. Da se želim baviti filmom, odlučila sam u 5. razredu osnovne škole kad su nam pustili filmove Kreše Golika, ‘Tko pjeva zlo ne misli’, i ‘Imam dvije mame i dva tate’, čiji filmski plakati i danas krase moju radnu sobu.

 - Sentimentalno sam vezana uz vrijeme svog djetinjstva u osmom desetljeću prošlog stoljeća. Bila sam vesela i sretna kao i gotovo svi ljudi koje sam poznavala. Bilo je to divno razdoblje jedne zemlje, pred ratnu kataklizmu. “Socijalistički bogovi” poprimili su pristojno, blago lice, a novi “Bog kapitalizam”, treptao je okicama kao tršćanske lutkice. Bilo je to doba slobode, nade, optimizma, blagostanja, ako hoćete; radilo se, radovalo, veselilo, kupovalo, išlo u kino. Sve ono što je dio toga vremena, i što se obično naziva retrosvijetom, ili površno i ‘jugonostalgijom’, zaokuplja me kao filmska i scenaristička tematika. 

Ma briga me za samoupravni socijalizam, i tada nisam imala pojma što to znači, ali sam voljela djedov Stojadin, voljela sam Lastana, Mikijev zabavnik, Bajadere, crtiće, komadiće jednog svijeta, koji mi se u ova dva desetljeća ratnih i poratnih zbivanja, kriza i naopakosti, čine kao komadići kristala - ističe. Dokumentarac “Dragi Lastane“, kojim je na ovogodišnjem festivalu ZagrebDox osvojila nagradu publike, snimila je iako Lastanu nikad nije pisala. Uvijek bi se, kaže, našla u nekom objavljenom pismu, pa je tako posredno dobivala mnoge odgovore. 

 - Kao i za mnoštvo djece, Lastan i Modra lasta bili su nezaobilazan dio odrastanja. Uvijek se najprije čitala Lastanova rubrika i strip na zadnjoj strani, a tek onda sve ostalo. Za stotine tisuća djece i tinejdžera, Lastan je bio mitski junak nalik na Batmana i Supermana jer je mogao letjeti i jer su se mogli u njega pouzdati. Ali za razliku od njih, Lastan je pomagao nesretnim i zbunjenim dječjim dušama. Lastan je postao legenda, tinejdžerska Biblija. 

Sve ono što je dio prošlih vremena, i što se obično naziva retrosvijetom, ili površno i ‘jugonostalgijom’, zaokuplja me kao filmska i scenaristička tematika

Svako je dijete drukčije zamišljalo njegov lik, ali je u njega imalo povjerenje da mu može reći ono što se nije usudilo povjeriti ni roditeljima, ni najboljim prijateljima. Za sebe kaže da je nostalgična osoba, a tome u prilog govori i to da je velik skupljač raznih uspomena. Keramičke šalice s logom grada, razglednice (koje uvijek pošalje i sebi samoj) iz raznih gradova i zemalja.

 - Neki ljudi to nazivaju i drangulije. Ne volim bacati stvari, jer mislim da i one imaju dušu. A gdje ih držim? Na policama, u ormarima, špajzama, šupi, garaži - otkrila je. Uz redateljski rad piše scenarije, uspješna je i spisateljica i dobitnica brojnih nagrada. Što joj znače nagrade i kako pomiruje silne obaveze?

 - Spavam četiri do pet sati na dan, jedino je tako moguće sve napraviti, i željela bih da dan traje barem 30 sati. Meni i mojoj autorskoj ekipi nagrade znače mnogo, daju mi kreativni poticaj i vjetar u leđa za nove projekte - ispričala je. Kad ne radi, kad ta neumoljiva radoholičarka s “ubitačnim“ tempom nije “u pogonu“, zatekne se, kaže se kako ili gleda neki film ili razmišlja o njemu.  

 - Strastveni filmaši nemaju slobodnog vremena, jer nisu činovnici. Filmaši zbog čestog nedostatka novaca najmanje vremena provode snimajući filmove, a najviše u cjelodnevnoj borbi za njih - pojasnila je. Najviše je rastužuje nepravda, a veseli se svakom novom danu kad otvori oči. Budući da je lijepa i fotogenična pitali smo je li se ikad izgledom poslužila za probitak.

 -  Što se tiče probitka, od više do 50 nagrada, što filmskih, što književnih, na većini tih festivala me je rijetko tko uopće i vidio. Film se pošalje poštom, uđete u selekciju, obavijeste vas mailom, za nagradu vas obavijeste telefonom, i to je kraj cijele filozofije. Iza svakog mog filma i uspjeha stoji velik rad i prilično neglamurozan proces snimanja, montaže.. ističe. Nekada je plesala klasičan balet, jazz-dance i ritmiku, a danas, kaže, nažalost, nema vremena za rekreaciju.

 - Zato na sve obveze hodam, i to mi dođe kao jedina rekreacija. Ponekad odvozim koji krug svojim starijim Ponyjem, ali to je više zbog njega, da ga ne uhvati hrđa - tvrdi. 

Nakon dokumentarnog, dugometražnog igranoga, eksperimentalnog filma, želja joj je još “okušati” se u dugometražnom igranom filmu s “normalnim” proračunom. Svoj je pak redateljski stil nazvala “predvidljivim u svojoj nepredvidljivosti”. Preferira, kaže, mir i tišinu bez svakodnevnog dnevnog stresa. Trenutačno u ladici ima dvadesetak napisanih scenarija, svih filmskih vrsta. Istaknula je kako je njezina filmska misija da ljudima pruži strast i slobodu, a uvijek joj je najdraži film onaj na kojem trenutačno radi.

- Trenutačno sam najviše posvećena pripremama zadugometražni igrani film ‘Moj tata’,  crne komedije/trilera - otkriva. Prošle godine promovirala je svoju knjigu “Eros na filmu“.

 - Mislim da je poglavlje mog života posvećeno erosu u umjetnosti završeno. Smatra da danas u društvu više ne postoje seksualni tabui koje treba preispitati ili čak srušiti.

 - To je na neki način šteta, jer je ta činjenica otvorila širok prostor potpunom neukusu, kiču i gluposti. Danas mnoštvo javnih i nejavnih osoba ima potrebu javno ispovijedati svoje često degutantne privatne prljavštine - ističe.

Lastan je bio komadić kristala u ovim naopakim vremenima

Voljela sam djedov Stojadin, voljela sam Lastana, Mikijev zabavnik, Bajadere, crtiće, komadiće jednog svijeta, koji mi se u ova dva desetljeća ratnih i poratnih zbivanja, kriza i naopakosti, čine kao komadići kristala - ističe Irena čiji je posljednji dokumetarac ‘Dragom Lastanu’ zaintrigirao publiku na ZagrebDoxu  

Preuzeto iz tjednika SuperMile - svake srijede besplatno ekskluzivno uz 24sata!

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 1
Jako mudro: Psihijatar otkrio 12 pravila za sretniji i ljepši život
POSLUŠAJTE IH

Jako mudro: Psihijatar otkrio 12 pravila za sretniji i ljepši život

Jungova učenja nas pozivaju na unutarnju refleksiju, samospoznaju i prihvaćanje. Njegova mudrost ostaje relevantna i danas, jer nas podsjeća da je istinski smisao ravnoteži te razumijevanju sebe i drugih
Oni koji se nisu osjećali voljenima kao djeca često kao odrasli pokažu ove osobine
DJETINJSTVO BEZ LJUBAVI

Oni koji se nisu osjećali voljenima kao djeca često kao odrasli pokažu ove osobine

Postoji duboka veza između iskustava iz djetinjstva i ponašanja odraslih. Posebice u slučajevima kada je nedostajalo ljubavi i privrženosti, učinci se često odražavaju u odrasloj dobi