Tema o kojoj mnogi danas pišu jest traženje posla i zaposlenje. Inga Lalić vam ovaj tjedan donosi neke zanimljive činjenice koje govore o važnosti pripreme za intervju.
Kako se istaknuti među svima i dobiti posao?
Financijska kriza uzela je posljednjih godina maha u cijelom svijetu i u svim područjima života. Jedan od gorućih problema u današnjem društvu je, naravno, nezaposlenost. Na oglas za jedno radno mjesto javlja se i po više stotina kandidata i svi posjeduju približno iste vještine, iskustva, sposobnosti i znanja potrebna za obavljanje određenog posla. Kako se istaknuti među svima njima, zaintrigirati potencijalnog poslodavca i, naravno, dobiti posao? Ta muka muči većinu nezaposlenih osoba. Anketa jednog hrvatskog internet portala pokazala je da više od 90 posto ispitanika traži 'bilo kakav posao', a među anketiranima bilo je i zaposlenih koji nisu zadovoljni svojim poslom ili primanjima pa traže dodatan posao. Ipak, u stvarnosti to baš i nije tako. Mnogo nezaposlenih Hrvata je prilično izbirljivo po pitanju poslova, te nerado prihvaćaju one koji zahtijevaju fizički rad ili se općenito smatraju neatraktivnima. A i većina poduzetnika se uglavnom žali kako ne mogu pronaći dobrog i kvalitetnog zaposlenika.
I zato, umjesto da tvrdite kako tražite i želite 'bilo kakav posao', znajući da to baš i nije istina, učinkovitije bi bilo da ste iskreni prema sebi, bolje se upoznate te odlučite točno kakav posao želite, odnosno koje karakteristike bi trebao imati posao koji tražite. I naravno, što ste vi spremni dati za takav posao. Da biste otkrili kako doći do posla vaših snova, napišite na papir koje su to karakteristike koje bi on trebao imati.
Što vam je važno?
Je li to mogućnost da se kreativno izrazite, samostalnost u radu ili timski rad, usvajanje novih znanja, fleksibilno ili fiksno radno vrijeme?
Budite što precizniji. Ako su vam važna dobra primanja, napišite točno koliku želite plaću i koje su vaše najbolje osobine, vještine, sposobnosti te znanja koja posjedujete i želite ih ugraditi u vaš novi posao. Neka ih na popisu bude najmanje pet.
Imam dosta iskustva u radu s klijentima koji mi dolaze na 'consulting' i 'coaching' radi pripreme za intervjue. Oni su shvatili koliko je važno dobro se pripremiti te su bili spremni uložiti i vrijeme i novac u svoj osobni razvoj da bi dobili posao koji žele. Radili smo ne samo na otkrivanju njihovih vrijednosti i kriterija kakav posao žele nego smo radili i na poboljšanju njihovih prezentacijskih i komunikacijskih vještina, a posebnu pažnju smo posvetili neverbalnoj komunikaciji jer ona čini više od 90% naše komunikacije. Također smo radili i na otklanjanju treme, strahova i sumnji te jačanju samopouzdanja i vjere u svoje sposobnosti. Kako to izgleda u praksi i na što sve trebate paziti kad tražite posao i pripremate se za odlazak na razgovor za posao?
Prvo pronađite oglas za posao koji vam se čini idealnima i usmjerite se na pisanje molbe ili motivacijskog pisma te njegovo slanje na adresu poslodavca, zajedno s vašim životopisom. O tome kako životopis treba izgledati sve je već rečeno i poznato, na internetskim portalima koji objavljuju oglase za posao, nalaze se gotovi modeli po kojima ga je vrlo jednostavno sastaviti. No, manje je poznato da poslodavci u pravilu više pažnje posvećuju motivacijskom pismu nego samom životopisu.
Pogreška koju mnogi rade jest da ne posvećuju dovoljno pažnje molbi odnosno motivacijskom pismu koje šalju. A poslodavac donosi odluku o tome koga će zaposliti upravo na temelju toga. To pismo ne bi smjelo biti duže od jedne strane i poslodavac ne bi smio dobiti dojam da je isto motivacijsko pismo poslano na mnogo drugih adresa. Također, poslodavci ne vole osjetiti ulagivački ton u riječima tog pisma. Potrebno je proučiti za koje radno mjesto se kandidiramo i koje se sposobnosti za taj posao traže, te prilagoditi tekst tome. Primjerice, besmisleno je i kontraproduktivno isticati da ste kreativni i maštoviti ako se za posao za koji se kandidirate traži pedantnost. Naravno, vrlo je važno i ispravno napisati ime poslodavca, tvrtke i osobe kojoj se obraćamo, jer na to su svi osjetljivi. Motivacijsko pismo treba biti jednostavno, iskreno i u njemu istaknite tri stvari:
Kako vi možete pomoći tvrtki (to poslodavca najviše zanima),
u čemu ste dobri (koje su vaše kvalitete, znanja, sposobnosti) i
zbog čega vas oduševljava taj posao.
Cilj motivacijskog pisma je da se izdvojiti od većine, naravno u pozitivnom smislu, da zainteresirate poslodavca te da vas pozove na razgovor.
Priprema za razgovor
Za razgovor za posao treba se pripremiti planski, ništa ne prepustiti slučaju. Prvi dojam je najvažniji, on se pamti jer će nas poslodavac procijeniti i privatno i poslovno u prvih nekoliko sekundi. Kaže se da ne postoji druga šansa za popravak prvog dojma. Svi mi pri upoznavanju brzo procjenjujemo ljude i nesvjesno ih stavljamo u 'Da i Ne ladice'. I poslodavci su samo ljudi, i njima se više sviđaju osobe koje su im slične. Zato se možemo pokušati uskladiti s njima tonom glasa i govorom tijela. Ako poslodavac govori brzo i temperamentno, i mi pokušajmo govoriti tako. Ako govori sporo i tiho, prilagodimo mu se. Isto vrijedi i za geste poput prekriženih ruku ili nogu, naslanjanje leđima na naslon stolice ili laktovima na stol i slično. Naravno, to usklađivanje treba biti suptilno i neprimjetno, nikako naglo ni napadno. Ocijeni li poslodavac da smo mu slični, osvojili smo njegove simpatije i mnogo su veće šanse da će nas zaposliti ili da ćemo ući u uži krug kandidata.
Potrebno je znati i čime se tvrtka bavi i odjenuti se u skladu s time. Uobičajena pitanja koja poslodavac postavlja potencijalnom zaposleniku su – koje su vaše vještine, iskustvo i što tražite od ovog posla. Korisno je naučiti odgovore na ta pitanja, kako bismo prilikom razgovora imali osjećaj sigurnosti, samopouzdanja i govorili bez treme i zamuckivanja. Pritom je dobro da smo konstantno usmjereni na kriterije koji su i nama važni. Kada procijenimo da je poslodavac iscrpio pitanja koja se odnose na nas, možemo mi njemu postaviti nekoliko pitanja o tome koje sve poslove obuhvaća radno mjesto za koje smo se kandidirali. To se posebno odnosi na manje tvrtke. Time ćemo mu pokazati koliko smo zainteresirani za taj posao, a mi otkriti je li to posao koji uistinu želimo. Sretno!
Inga Lalić, business coach i konzultantica, ima desetogodišnje iskustvo u radu s tisuću klijenata. Osmislila je i vodi trening Poduzetnička piramida. Pomaže poduzetnicima i onima koji to žele biti da ostvare svoje želje i ciljeve, povećaju prihode uz više slobodnog vremena i postanu učinkovitiji, uspješniji, sretniji i bogatiji. Vlasnica je tvrtke RE-FORMA, specijaliziranog centra za razvoj poduzetnika.